Thema: Introductie percentages / procenten.
Onderdeel: visualisatie en basis begrip van breuken
Rekenniveau: 1f
Taalniveau: A1
Leerdoel: Het herkennen en begrijpen van het concept percentages
Lesduur: 20 min

Een procent is een deel van een geheel, net zoals bij breuken.
Procent is een woord uit het Latijn. Pro betekent “per” en cent is “honderd”. Bij procenten kijken we dan ook alles per 100. Bijvoorbeeld deze watermeloen.
Wanneer we praten over een geheel (of nu een hele watermeloen), hebben we het over 100% van de watermeloen. Met andere woorden als ik 100% van de watermeloen eet, eet ik de hele watermeloen.
Met 2 watermeloenen heb ik 200% procent, want ik heb twee keer een hele watermeloen.
Wanneer ik een doos met 2 watermeloenen heb, gaat het om de doos. Dat is dan weer 100%.
Met procenten moet je dus weten wat die hele is, dat verschilt per verhaal.
- Een doos met 20 knikkers. (Een doos = 20 knikkers = 100%)
- Een chocolade wordt verkocht in een verpakking van 3. (1 verpakking = 3 chocolade = 100%)
- Een bus kan 35 passagiers dragen (1 bus = 35 personen = 100%)
- Een doos met 3 jassen kost €150 (1 doos = 3 jassen = 150 euro = 100%)
Wat is % in deel?

Dit geldt voor alle getallen. Kijk maar naar de drie voorbeelden hiernaast. Vergeet niet te vereenvoudigen.
Opdracht: vul het antwoord.
55% = _________ deel
02% = _________ deel
80% = _________ deel
75% = _________ deel
13% = _________ deel
Percentages uit plaatjes

Hieronder zie je plaatjes. Hoeveel procent is het plaats ingekleurd?


