Leerdoel: leerlingen uit groep 8 kunnen verhoudingsproblemen oplossen door een redelijke schatting te maken, zonder dat een precieze berekening nodig is. Ze leren redeneren met afgeronde getallen, percentages of breuken om tot een goed onderbouwde schatting te komen.
Wat betekent dit nou eigenlijk?
Soms hoef je iets niet precies uit te rekenen, maar kun je nadenken over de verhouding en een goede schatting maken. Dit leerdoel gaat over slim redeneren: je maakt een schatting met afgeronde getallen of met verhoudingen die makkelijk te herkennen zijn. Dat helpt je om sneller een idee te krijgen van het antwoord zonder precies te rekenen. Bij multiple choice kan je zelfs de echt onmogelijke antwoorden wegstrepen zodat je sneller tot het goede antwoord komt.
Voorbeeld 1S
In het oude Egypte gebruikten arbeiders 6 kruiken water om 237 blokken zandsteen te bevochtigen voordat ze deze konden verplaatsen. Hoeveel blokken werden bevochtigd met 8 kruiken kruiken?
A) 252 blokken
B) 312 blokken
C) 424 blokken
D) 426 blokken
De rekenmethode:
Ze gebruiken 6 kruiken voor 237 blokken. Dus 1 kruik is goed voor ongeveer 237 ÷ 6 = 39,5 blokken. 8 kruiken is dus 8 × 39,5 = 316 blokken.
Dit is alleen vaak te ingewikkeld zonder rekenmachine of kost te veel tijd dus gaan we dit beredeneren.

237 is ongeveer 240. Dit is een getal die in de tafel van 6 zit (4 x 6 = 24, 40 x 6 =240) en waar makkelijker mee te rekenen is. Vanaf hier is het een basis verhoudingstabel.
j