Ga naar de inhoud

R7-4 Kritisch denken over de relaties

Leerdoel: De leerling kan kritisch denken en logisch redeneren over relaties tussen verhoudingen, breuken en percentages.

Wat betekent dit nou eigenlijk?

Je weet nu dat verhoudingen, breuken en percentages op verschillende manieren hetzelfde kunnen betekenen. Maar in dit leerdoel ga je nog een stap verder: je leert kritisch nadenken over wat die getallen écht zeggen in een situatie.

Soms lijken breuken, verhoudingen en procenten hetzelfde te betekenen, maar dat klopt niet altijd precies – vooral niet in situaties met echte mensen, acties of gebeurtenissen.

Voorbeeld: Lisa en toetsresultaten

Situatie:
Lisa maakt 10 toetsen. Ze haalt in totaal 70% van alle punten die te behalen waren.

Vraag:
Kun je zeggen dat Lisa 7 van de 10 toetsen voldoende heeft gemaakt?

🧠 Kritisch nadenken

70% van de punten halen betekent dat Lisa in totaal 70% van alle mogelijke score heeft behaald.
Maar dat zegt niets over hoeveel toetsen ze voldoende had.

Misschien:

  • Haalde ze op 7 toetsen net geen voldoende, en op 3 toetsen een hoog cijfer.
  • Of haalde ze op alle 10 toetsen net 7 van de 10 punten (dus overal 70%).

Dus:
Je kunt niet zomaar zeggen dat 70% van de punten betekent dat 7 toetsen voldoende waren.
Je weet het totaal aan punten, maar niet hoe het verdeeld is over de toetsen.